“Iedereen moet na het werk weer veilig thuis komen”

“We hebben binnen ons bedrijf aandacht voor veiligheid in de breedste zin van het woord.  Iedereen moet immers na het werk weer gezond en veilig thuis kunnen komen. Aandacht voor verkeersveiligheid hoort daar zeker bij. Dat betekent voor ons bedrijf dat we alle voertuigen standaard uitrusten met uiteenlopende veiligheidssystemen, dat we mensen aanspreken op verkeersveilig weggedrag, dat we rekening houden met rust- en rijtijden en chauffeurs goed inwerken op een nieuw voertuig.” 

Ronald Wielemaker is directeur van het gelijknamige familiebedrijf Wielemaker BV. Dit is een Zeeuwse transportonderneming, waar ongeveer 90 medewerkers dagelijks actief zijn met het inzamelen van afvalstoffen. Daarnaast speelt het bedrijf, met het transport van deelstromen, een logistieke rol in de circulaire ontwikkeling van onze regio. Veel van het werk vindt logischerwijs plaats op de weg. Daarvoor beschikt Wielemaker over ongeveer 70 voertuigen, zoals vuilnisauto’s, haakarmauto’s, portaalauto’s en trekker/oplegger combinaties. Ronald vertelt dat bij de aanschaf van nieuwe voertuigen ‘alle vinkjes wat betreft veiligheidssystemen aangaan’. “Natuurlijk! Ik heb het altijd vreemd gevonden dat lichte personenauto’s eerder standaard voorzien werden van airbags dan grote vrachtwagencombinaties. Alle extra veiligheidsmogelijkheden omarmen we, dus zaken als remassistentie, rijbaanassistentie, dodehoeksensoren en camera’s beschouwen wij steevast als standaard.”

Continu aandacht voor veiligheid

Aandacht voor veiligheid is een rode draad bij Wielemaker. Medewerkers worden voortdurend getraind en opgeleid, ook wat betreft verkeersveiligheid. Niets voor niets was het bedrijf in 2023 MONO Held. “We wijzen onze medewerkers op hun eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk is MONO rijden de norm. Dat komt aan bod tijdens de toolbox meetings die we enkele keren per jaar hebben. Bovendien, we spreken elkaar aan op onveilig gedrag. Zie ik iemand bellen achter de stuur, dan zeg ik daar iets van.” Naast de eigen verantwoordelijkheid ziet Ronald ook een rol weggelegd voor de planners. Het is in zijn ogen belangrijk dat zij rekening houden met de uitdagingen die de chauffeurs onderweg kunnen tegenkomen. “Doen ze dat niet, dan gaan mensen gestrest en gejaagd de weg op, met alle mogelijke gevolgen van dien.” Tot slot wijst Ronald op het belang van een goed inwerktraject. “Gaat iemand op een nieuw of ander voertuig rijden, dan draait hij of zij minimaal één week mee alvorens zelf achter het stuur te kruipen.”

 

Op weg naar een elektrisch wagenpark

Wielemaker heeft daarnaast volop aandacht voor de verduurzaming van bedrijfsprocessen. Ronald vindt dat daarbij te snel gedacht wordt aan elektrificatie. Naar zijn mening liggen daarvoor ook nog enkele stappen. Hij legt uit wat. “Naar mijn idee begint het met de vraag: is deze rit echt noodzakelijk? Is dat het geval, dan is het zaak deze zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Dat betekent slim plannen, zodat je niet of nauwelijks lege kilometers hebt. Eenmaal onderweg betekent dit dat de chauffeur zuinig rijdt en dat bijvoorbeeld ook het voertuig is gestroomlijnd. Denk bijvoorbeeld aan spoilers bij het vervoer van een hoge container.” In de ogen van Ronald begint hierna pas het denken over elektrificatie. Daarin heeft zijn bedrijf inmiddels de eerste, positieve stappen gezet. “Op basis van het aantal voertuigen dat we hebben, het aantal kilometers en de werkzaamheden, hebben we vorig jaar besloten als eerste een volledig elektrische vuilniswagen aan te schaffen. Dit bevalt ontzettend goed, zowel bij de chauffeur en de planner als bij de klant. Sterker nog, de chauffeur geeft aan zoveel prettiger te werken, dat hij niet meer anders wil. Om die reden we hebben we er nog één besteld.”

Zero-emissie wordt de norm

Ronald meent dat binnen nu en vijf jaar diesel duurder is dan elektriciteit. Met andere woorden, de stap naar elektrificatie is onomkeerbaar, los van de uitdaging die de netcongestie met zich meebrengt. “Elektrificatie sluit ook aan bij ons streven naar maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Als familiebedrijf richten we ons vooral op de lange termijn van ons bedrijf. Je moet daarvoor keuzes maken en elektrificatie hoort daarbij. Voor mij betekent mvo ook dat ik me als voorzitter inzet voor Zeeland Connect, een netwerk van Zeeuwse transportbedrijven. Daar binnen kunnen we elkaar inspireren en kennisdelen. Noemenswaard in dat verband is de Zero Emission Truck Academy, waarbij ondernemers en wagenparkbeheerders in 5 trainingsdagen alles leren over de weg naar zero emissie in het transport.”n.n.

Electrische vuilnisauto Wielemaker B.V. vanuit de lucht te zien