Start campagne ‘Er gaat meer kapot dan je scherm’

Harry van der Maas gaf op vrijdag 6 oktober 2017 de aftrap van de Zeeuwse campagne ‘Er gaat meer kapot dan je scherm’. Dat gebeurde op het Scheldemond in Vlissingen. Harry van der Maas reikte daar de ROVZ-pluim uit aan Finn (14 jaar) uit Vlissingen. Finn is één van de gezichten van de nieuwe campagne, die zich inzet voor het verbeteren van de verkeersveiligheid in Zeeland. In een filmpje vertelt Finn wat er gebeurde toen ze haar mobiel gebruikte op de fiets: “Er kan zoveel misgaan, alleen omdat je even je liedje wil veranderen. M’n fiets was kapot en m’n hand lag helemaal open.”

Speerpunt aandacht
Aandacht voor verkeer is een speerpunt van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROVZ), omdat smartphonegebruik een belangrijke oorzaak is van ongelukken. Als je je telefoon gebruikt terwijl je op de fiets zit, verdubbelt dit de kans op een ongeluk. Fietsers worden afgeleid en moeten hun aandacht verdelen. En dat heeft weer invloed op het reactievermogen, de controle over je fiets en de aandacht voor andere weggebruikers. Zo kun je verkeerssituaties minder goed inschatten en mis je soms  verkeersborden of aanwijzingen. “Ik keek even op mijn telefoon, drie seconden later lag ik op de grond”, aldus Wessel (18 jaar) uit Middelburg.
“Samen kunnen we het een stuk veiliger maken op de Zeeuwse wegen. Vind jij het ook normaal om je aandacht bij het verkeer te houden? Ik kies voor veilig smartphonegebruik en lever hiermee een bijdrage aan de missie: Op weg naar nul vermijdbare ernstige verkeersslachtoffers.”, Harry vd Maas.

Voortraject
De campagne ‘Er gaat meer kapot dan je scherm’ richt zich niet alleen op jongeren, maar is bedacht en gemaakt met Zeeuwse scholieren. Na een brainstormavond en creatieve sessie met de jongeren van JouwZeeland is bureau Square Fruit aan de slag gegaan met de input van de jongeren rondom het onderwerp aandacht voor verkeer. Jouw Zeeland is een netwerk van ongeveer 300 jongeren in de leeftijd van 12 tot 23 jaar dat de Provincie Zeeland adviseert over allerlei onderwerpen. Zo ook over verkeersveiligheid. De jongeren gaven aan dat de campagne over aandacht voor verkeer moet aanzetten tot nadenken. Jongeren moeten bewust worden van de risico’s van telefoongebruik in het verkeer. De campagne moet daarbij lokaal herkenbaar zijn en het belangrijkste onderdeel: het moeten persoonlijke échte verhalen zijn.

 

In de eerste filmpjes kun je het verhaal horen en zien van Wessel (18 jaar) uit Middelburg en Finn (14 jaar) uit Vlissingen. Zij vertellen wat hen is overkomen toen ze even waren afgeleid door hun mobiel. De filmpjes zijn vanaf vandaag te zien op YouTube, Instagram en Snapchat. Daarnaast bestaat de campagne uit bioscoopreclame en posters. Zie voor meer informatie ook www.zeeland.nl/aandachtvoorverkeer  Er volgen nog meer verhalen, dus hou de site in de gaten.

Filmpje Finn                    Filmpje Wessel