Fietsverlichtingscampagne

Fietsverlichtingscampagne van start ‘Licht aan, goed bezig!’

 

Het ROVZ voert in de maand januari 2019 een fietsverlichtingscampagne uit in de provincie Zeeland. Het doel is om het voeren van fietsverlichting te bevorderen onder leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs én hun ouders. Deze campagne gaat op donderdag 10 januari 2019 van start.

 

Fietsverlichtingsactie

Om extra aandacht te vragen voor het voeren van fietsverlichting op basis- en voortgezet onderwijsscholen heeft het ROVZ deze maand een stickeractie opgezet. Bij scholen is eind vorige jaar navraag gedaan of én hoeveel reflecterende stickers ze willen bestellen. Het gaat hierbij om reflecterende stickers voor de leerlingen, maar ook stickers speciaal gericht op ouders. Een mooi resultaat: in totaal hebben 67 basis- en 7 voortgezet onderwijsscholen hebben in totaal meer dan 20.000 stickers aangevraagd.

Middelen 

Namens het ROVZ leveren verschillende wethouders komende anderhalve week speciaal voor deze fietsverlichtingscampagne een fietsverlichtingspakket af bij de deelnemende scholen. Leerlingen en ouders krijgen de reflecterende stickers met de tekst ‘Licht aan, goed bezig!’ en ‘Licht aan, goed voorbeeld!’. In samenwerking met de ANWB krijgen de scholen ook kartonnen mallen en krijtspuitbussen om krijtuitingen aan te brengen op de schoolpleinen samen met de gedeputeerde, wethouders en leerlingen. Deze zijn ook gericht op het voeren van de fietsverlichting. Ook zijn er fietsverlichtingsfolders te vinden in dit pakket van de landelijke campagne ‘Ik val op’.

Deelnemende scholen 

Naast de officiële start van de campagne op 10 januari 2019 door Harry van der Maas samen met wethouder Chris Simons op basisschool ’t Vierschip in Arnemuiden, vindt het vervolg hierna plaats in de periode 10 – 14 januari 2019: Meliskerke (Boazschool), Vlissingen (De Ravenstein), Kruiningen (dr. A. Comrieschool), Meliskerke, Heinkenszand (De Reiger), Kapelle (CBS ’t Honk), ’s-Heer Arendskerke (OBS Schengehof) en Hulst (De Wereldboom). 

Vervolg op de landelijke campagne 'Ik val op'

Deze Zeeuwse campagne is een vervolg op de landelijke campagne 'Ik val op' om het gebruik van fietsverlichting verder te bevorderen. De campagne richt zich in het bijzonder op fietsers van 13 – 25 jaar. Juist deze groep fietst nog te vaak zonder licht.